Friday, 26 April 2013

Dua kerosakan umat hari ini

(Bukan fantasi tetapi ianya realiti umat zaman sekarang ini)

"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan."

(Surah Al-An'am: 32)


Nik Mohamad Abduh Bin Nik Aziz pernah berkata, ada dua kerosakan besar yang menimpa ke atas masyarakat Islam hari ini. Kerosakan ini secara jelas berpunca daripada tempoh lama ratusan tahun umat Islam berada di dalam kepungan penjajahan barat ke atas dunia Islam yang secara fizikalnya, telah berakhir dengan perisytiharan kemerdekaan oleh negara-negara umat Islam tersebut. 
Tetapi kemerdekaan fizikal itu bukanlah mengubati segala penyakit yang telah menjalar ke segenap urat nadi umat. Ia memerlukan tempoh yang tidak pendek untuk para pengislah (muslih) daripada kalangan pejuang umat untuk membaik pulih kerosakan tersebut. Dua kerosakan besar yang mengundang pelbagai masalah umat itu ialah:

Pertama, kerosakan pemikiran umat Islam. 

Islam membina pemikiran atau ideologi Islam. Pemikiran Islam lahir secara begitu mendasar daripada akidah Islam yang terbina daripada keimanan terhadap Allah, kitab dan rasul-Nya. Akidah yang bertunjangkan kepercayaan kepada perkara-perkara ghaib, hidup sesudah mati dan hari pembalasan itu telah membentuk pemikiran hidup umat Islam yang suci, sempurna dan membangunkan kehidupan sebenar manusiawi.

Apabila berlaku penjajahan ratusan tahun barat ke atas umat Islam yang saat itu, telah dilalaikan oleh kebendaan dan kezaliman para penguasa, mereka berusaha untuk menukar dan memurtadkan umat Islam. Tetapi akidah tauhid begitu bersebati di dalam jiwa dan nadi umat Islam. Mereka gagal di situ tetapi tidak di dalam memastikan umat Islam lemah selama-lamanya. 

Justeru mereka begitu bersedia melancarkan serangan pemikiran yang merosakkan pandangan umat Islam terhadap kehidupan, malah terhadap ugama mereka sendiri.

Akhirnya, dalam tempoh beberapa kurun, mereka mampu melahirkan generasi umat Islam yang tidak lagi membangunkan pemikiran mereka berasaskan akidah yang suci. Lahir kerosakan pemikiran yang dahsyat seperti;

1) Islam adalah agama akhirat dan memberi manfaat untuk akhirat sahaja. Urusan dunia adalah milik ilmu akal yang menolak akidah Islam yang dilihat menolak logik akal dan ilmu manusia yang sentiasa berkembang.

2) Islam tidak mencampuri urusan politik dan pemerintahan. Sebarang usaha mempolitikkan Islam atau mengislamkan persada politik dianggap satu jenayah terhadap kesucian ugama. Islam terlalu suci untuk bicara soal hiruk-pikuk politik yang kotor.

3) Hukum-hakam di dalam al-Quran tidak lagi sesuai kerana begitu ketinggalan zaman. Jika dilaksanakan, ia adalah fitnah terhadap agama dan kezaliman terhadap manusia moden. 

4) Demi kemajuan, umat Islam mestilah menerima cara barat yang telah maju dan moden sekali kehidupan mereka walaupun umat Islam terpaksa mengorbankan nilai-nilai murni agama dan kehidupan umat Islam sendiri. Itu adalah bayaran terhadap sebuah kehidupan yang lebih baik dan mampu menyaingi barat.

5) Pendidikan jasmani dan kemajuannya lebih penting daripada pendidikan rohani dan kemajuannya. Apa-apa bentuk ibadah dan riadah rohani dikira salah dan perlu ditinggalkan jika ia bertentangan dengan logik akal dan kemajuan fizikal.

Itu adalah contoh kerosakan pemikiran umat Islam hari ini yang secara jelas telah menolak Islam sebagai sebuah agama kehidupan di dunia dan akhirat, rohani dan jasmani, hari ini dan akan datang, malah satu-satunya agama yang sempurna dan menyeluruh.

Kerosakan pemikiran umat Islam yang telah memesongkan cara berfikir mereka tersebut telah meruntun kepada kerosakan seterusnya yang lebih parah iaitu;

Kedua, kerosakan akhlak umat Islam.

Islam bukan sekadar akidah dan pemikiran yang hanya tertanam di dalam diri tanpa membina dan dan mewarnai kehidupan manusia di alam nyata. Malah, binaan akidah dan pemikirannya adalah dengan tujuan mengarah dan menyusun kehidupan manusia.

Rasulullah menerima wahyu, membacanya dan membina generasi awal selama
lebih 20 tahun. Tempoh lama itu, walaupun dengan kehendak Allah ia boleh dipendekkan semahu-Nya, adalah dengan satu hikmat besar iaitu sebagai satu penyediaan qudwah dari rasul-Nya itu untuk umat manusia sehingga kiamat. Baginda berada di atas singgahsana akhlak yang tinggi dengan sifat-sifat kemuliaan yang perlu digapai dan ditiru oleh umatnya.

Adalah pelik dan sukar dibayangkan, umat yang bernabikan manusia qudwah, tiba-tiba menonjolkan wajah kehidupan yang begitu buruk akhlaknya. Tetapi itulah hakikat yang terlihat daripada kehidupan umat Islam hari ini. 

Daripada pemerintah negara umat Islam yang terkedepan dengan isu-isu pembaziran wang negara, salah guna kuasa, rasuah, penindasan dan pengkhianatan sampailah ke peringkat rakyat bawahan dengan isu-isu kekotoran, dadah, zina dan sebagainya, adalah begitu jelas ia telah menjadi kerosakan besar yang agak kritikal.

Mengapa? Ya, ia adalah kesan kerosakan yang pertama iaitu kerosakan pemikiran umat Islam yang bertunas daripada akidah mereka yang telah longgar dan goyang.

Kerana itu, umat Islam terpinga-pinga dan teragak-agak untuk mengambil penyelesaian cara Islam di dalam menangani isu dan masalah masyarakat. Ia pastinya berpunca dari keyakinan bahawa Islam bukanlah satu penyelesaian untuk penyakit-penyakit di zaman moden hari ini.

Setelah kita memahami dua kerosakan besar ini, kita mestilah dapat mengagak betapa sukarnya mengubati kedua-dua penyakit umat ini.

Ia memerlukan kesabaran dan kerahmatan yang tinggi, ilmu dan kebijaksanaan yang tinggi serta usaha dan jihad yang tinggi juga. Para pendakwah dan pejuang di medan islah masyarakat perlulah memiliki sifat-sifat tersebut demi menjayakan misi besar membina umat Islam yang baru dan berjaya.

Antara faktor yang begitu membantu ialah melakukan kerja dakwah dan islah secara berjamaah dan saling bekerja sama di samping mengelak pertembungan dan kekhilafan yang tidak diperlukan. Juga, saling menyokong usaha baik walaupun bukan daripada usaha kumpulan kita. 



NASIHAT BUAT ULAMA DAN AHLI AGAMA 

Ulama Ibarat Doktor Kepada UmmahNabi diutuskan untuk mendidik manusia dari kebatilan kepada kebenaran, dari kejahilan kepada keilmuan, dari kerosakan kepada kebaikan, dari perpecahan kepada kasih sayang, dari kekufuran kepada keimanan, dari kemunduran kepada kemajuan dan dari keruntuhan akhlak kepada kemuliaan akhlak. Tugas ini diteruskan oleh para sahabat, tabien dan ulama-ulama.Ulama-ulama hari ini mewarisi perjuangan para Anbiya’ di atas kelebihan ilmu yang dianugerahkan kepada mereka. Dalam melaksanakan tanggungjawab mendidik dan membina umat, mereka perlu mengikuti sirah, perjalanan dan kaedah rawatan yang telah ditunjukkan oleh Nabi agar mendapat natijah yang baik dan berkesan.Ulama umpama doktor kepada masyarakat. Oleh itu, bila penyakit masyarakat tidak sembuh-sembuh malah pelbagai penyakit baru timbul, ia adalah disebabkan beberapa faktor. Antaranya:1. Doktor tidak menjalankan tugas dengan bersungguh-sungguhRamai ulama dn pendakwah yang bertugas semata-mata kerana jawatan dan gaji. Mereka tidak melihat agenda mendidik masyarakat kembali kepada Allah sebagai perkara nombor satu. Akibatnya, mereka tidak serius dalam melaksanakan amanah yang besar ini, ia hanya kerja rasmi. Ramai dikalangan saudara-saudara baru yang kembali murtad kerana sikap pegawai-pegawai agama yang tidak memperlihatkan akhlak mulia dan keindahan Islam. Masa mereka banyak dihabiskan dengan berbual-bual kosong, lambat bertindak, banyak birokrasi dan malah ada pegawai yang tidak layak memegang jawatan turut dilantik kerana faktor politik. Ahli agama seperti ini tidak memberi sumbangan kepada perubahan masyarakat kerana mereka bekerja atas dasar pegawai kerajaan, bukan atas kapasiti sebagai Muslim yang bertanggungjawab terhadap agamanya. Di masjid atau surau, menjadi imam sembahyang pun atas dasar mengikut jadual bertugas dan sedikit elaun. Penceramah-penceramah agama pula sibuk menuntut elaun masa dan perjalanan. Kadang-kadang jumlah pendengar pun diambil kira. Mereka lebih mementingkan perut daripada tanggungjawab dakwah. Jika lambat bayar, pelbagai rungutan diluahkan.2. Doktor tidak mempunyai ubat,hanya ada pengetahuan semata-mataJika seorang doktor membaca buku mengenai penyakit kencing manis di depan pesakitnya dalam keadaan penuh hebat bacaan dan bahasanya, pesakit tidak akan sembuh jika tidak diberi ubatnya. Begitulah dengan penyakit umat hari ini, mereka memiliki jiwa yang kosong dengan iman dan mereka memerlukan rawatan. Ramai guru agama yang mengajar ilmu semata-mata di surau dan masjid tetapi tidak memberi rawatan dan ubat. Akibatnya, pengajaran mereka tidak mampu menyembuh hati ahli dunia,ahli takabur,ahli bakhil,ahli penipu,ahli pengampu dan pelbagai lagi bentuk penyakit jiwa. Justeru itu, kita lihat masyarakat tetap tidak berubah kerana masyarakat tida diberi ubat penawar.3. Doktor tersalah memberi ubat, seperti orang sakit gigi diberi ubat sakit perutPunca penyakit masyarakat hari ini ialah jiwa yang kosong dengan iman. Hati yang berpenyakit. Dakwah atau rawatan mestilah menumpukan kepada hati, ia mesti diberi keutamaan dari yang lain. Apabila ulama memberi rawatan yang sasarannya pada akal atau yang lain, ia tidak akan menyembuhkan penyakitnya. Hari ini, ramai pendakwah atau ulama yang hanya memberi ilmu agama dalam bentuk fikrah, ibarat memindahkan ilmu dari akal ke akal pendengar, ia tidak masuk ke dalam hati. Maka lahirlah manusia yang mempunyai pengetahuan agama tetapi jiwanya kosong dengan agama,kosong dengan taqwa, malah ada yang menggunakan agama untuk mencari habuan dunia. Dakwah yang menumpukan pemikiran semata-mata tidak akan mampu memberi rawatan pada penyakit kemungkaran. Pentarbiyahan hati perlu difokuskan dan orang yang akan memberi rawatan tersebut perlulah memahami kepentingannya dan sentiasa mendidik hatinya dengan taqwa. Orang yang tidak mampu mengubah dirinya sendiri tidak akan mampu mengubah orang lain. Hari ini walaupun usaha dakwah sangat subur, namun ubat yang diberikan bukan tertumpu pada hati tetapi kepada akal fikiran semata-mata. Kesannya, umat tidak berubah, anak-anak muda tidak mendapat pengisian rohani dari ceramah atau kuliah seperti ini, malah boleh merosakkan lagi mereka bila mendengar ceramah-ceramah ulama politik.4. Doktor suka memberi suntikan maut apabila melihat penyakit kritikalUlama tidak mengambil tindakan apa-apa bilamana kerosakan masyarakat semakin kritikal. Mereka hanya tahu menghukum masyarakat dan anak-anak muda lemah iman, lemah pengawalan dan sebagainya. Mereka tidak melihat kepada punca atau barah yang menyebabkan rosaknya anak muda dan masyarakat hari ini.5. Doktor sendiri berpenyakit

Apabila ulama terkena penyakit cinta dunia atau tipu daya nafsu, ia tidak akan dapat lagi berfungsi sebagai pendidik umat, malah menjadi perosak umat. Ia sanggup melakukan apa saja asalkan nafsunya puas. Ia akan mengampu, mengeluarkan fatwa yang menyenangkan hati pihak tertentu, mendiamkan diri serta membisukan kesalahan pemimpin atau orang yang dihormati dan sebagainya.