Setelah Rasulullah SAW
wafat pada 12 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah / Jun 632 M, muncul sebuah
pengharapan di kalangan umat Islam akan kedatangan seorang ratu adil atau
dikenali dengan Imam Mahdi. Keyakinan akan datangnya seorang juru penyelamat
atau Imam Mahdi berakar kuat, baik di kalangan Sunni mahupun Syiah.
Menurut Ensiklopedi
Islam, Imam Mahdi adalah seorang juru selamat dia akhir zaman. Imam Mahdi
diyakini sebagai seorang Muslim berusia muda yang akan dipilih oleh Allah SWT
untuk menghancurkan semua kezaliman dan menegakkan keadilan di muka bumi
sebelum datangnya hari kiamat.
'' Istilah Imam Mahdi
muncul dan berkaitan dengan aqidah mahdawiyyah,'' tulis Ensiklopedi Islam. Yakni,
keyakinan bahawa pada akhir zaman akan datang seorang juru selamat yang akan
menyelamatkan kehidupan umat manusia di muka bumi dari ketidakadilan,
kesengsaraan, dan kekejaman yang akan membawa pada kebahagian dan kedamaian.
John L Esposito dalam
Ensiklopedi Oxford, mendedahkan, Mahdi (orang yang diberi petunjuk ilahiah)
merujuk pada figur eskatologis yang akan hadir untuk memimpin pada masa
keadilan dan keyakinan sejati menjelang tibanya hari kiamat.
'' Asal usul kata
Mahdi tak ditemui dalam Al-Quran, kaum Muslim awal menggunakan gelar kehormatan
itu untuk Nabi SAW dan empat khalifah pertama,'' ujar Esposito. Keyakinan umat
Islam akan datangnya Imam Mahdi pada akhir zaman tak lepas dari kewujudan hadis
Nabi SAW.
Dalam hadis yang
diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda,'' Dunia akan dipimpin oleh
seseorang dari keluargaku. Namanya sama dengan namaku. Seandainya dunia ini
hanya tinggal sehari saja, maka Allah akan panjangkan hari itu, sehingga ia
akan memimpinnya.''
Rasulullah juga
bersabda,'' Al-Mahdi berasal dari keturunanku. Ia akan memenuhi bumi ini dengan
keadilan dan pemerataan sebagaimana telah dipenuhi oleh kezaliman dan dan
ketidakadilan, ia akan berkuasa selama tujuh tahun.'' (HR At-Tirmizi).
***
Menurut Ensiklopedi
Islam, sebahagian ulama menganggap hadis mengenai kedatangan Imam Mahdi itu
bersifat mutawatir, kerana diriwayatkan oleh banyak pihak, sehingga dipastikan
hadis itu benar-benar berasal dari Nabi Muhammad SAW.
Lalu sejak bila-bila
harapan akan munculnya harapan dan sosok yang didakwa sebagai Imam Mahdi itu
muncul? Menurut Esposito begitu banyak pengklaim Imam Mahdi dalam sejarah
peradaban Islam. Guru Besar Pengajian Islam di Universiti Universiti
Georgetown, Amerika Syarikat (AS) itu mendedahkan, istilah Imam Mahdi
dibangunkan oleh kalangan Syiah untuk menjuluki Muhammad Ibnu Hanafiyah.
Putra Khalifah Ali
yang mengorganisasikan sebuah revolusi pada 685 M itu sangat dihormati oleh
pengikut Syiah. Muhammad Ibnu Hanafiyah, kata Esposito, dipandang sebagai''
orang yang mendapat petunjuk'', tidak dianggap mati, tetapi diyakni
tersembunyi.
'' Dia diyakni
mempunyai pengetahuan esoteris yang diperlukan untuk membebaskan para
pengkitnya dari penindasan dan untuk menegakkan masyarakat yang adil,'' papar
Esposito. Kaum Syiah juga menganggap Muhammad bin Hasan Al-Askari - Imam ke-12
- yang ghaib pada tahun 878 M, dianggap sebagai Imam Mahdi.
Dalam perkembangan
sejarah Islam, susuk yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi tak terhitung
jumlahnya. Pada setiap abad, selalu ada saja tokoh yang mempunyai pengikut yang
banyak sebagai seorang Imam Mahdi. Pada abad ke-10 M, misalnya, Khalifah
Dinasti Fatimiyah yang pertama, Muhammad Ubaid Allah (wafat 934 M) mengaku
sebagai Imam Mahdi.
'' Dengan menampakkan
diri di Jabal Massa yang terletak di wilayah Maghribi (Afrika Utara), dia
mengaku sebagai keturunan dari anak perempuan Nabi SAW, Fatimah, dan sebagai
saudara laki-laki dari Imam ke-12 yang tersembunyi,'' ungkap Esposito.
***
Pada abad ke-12 M,
pengasas gerakan reformasi Al-Muwahhidun, Muhammad Ibnu Tumart (wafat 1130 M),
juga mengaku sebagai Imam Mahdi yang berasal dari keturunan Khalifah Ali.
Memasuki abad ke-15, pelbagai kumpulan Islam mulai menghidupkan kembali harapan
mereka akan masa depan yang lebih baik.
Di kota suci Makkah
dan Madinah, papar Esposito, sejumlah ulama menulis pendapat mereka untuk
menegaskan keyakinan umum akan kemunculan seorang mujaddid (pembaharu) pada
abad peralihan.
Bahkan, seorang ahli
fikih Sunni terkemuka, Ibnu Al-Hajar Al-Maliki, menyatakan Imam Mahdi akan
muncul pada milenium itu. Menurut Ibnu Al-Hajar, Imam Mahdi itu berasal dari
keturunan Fatimah, puteri Nabi. Namanya akan sama dengan nama Nabi, serta orang
tuanya sesuai dengan nama orang tua Nabi.
Pada abad ke-15 M, di
anak Benua India juga muncul tokoh yang mengaku sebagai Mahdi. Pada 1495 M,
seorang tokoh bernama Sayyid Muhammad dari Jaunpur mengaku sebagai Imam Mahdi.
Uniknya, ia mengaku sebagai Imam Mahdi saat berada di Makkah, sambil
melaksanakan tawaf mengelilingi Kaabah.
Saat kembali ke India,
di Masjid Utama Taj khan Salar di Ahmebad, Sayyid Muhammad kembali mengumumkan
klaimnya sebagai Imam Mahdi. Untuk memperkuat pengakuannya sebagai Mahdi,
disebutkan pula bahawa nama kedua orang tuanya adalah Abdullah dan Aminah.
Esposito mencatat,
datangnya abad ke-13 Hijriah (1785-1883) sempat memunculkan harapan besar dari
kaum Muslim akan datangnya Imam Mahdi. Pada zaman itu, paling tidak ada tiga
orang pemimpin gerakan reformasi di Afrika Barat yang mengaku sebagai Mahdi
untuk memperkuat jihad yang mereka lakukan. Ketiga-tiganya adalah Syeik Usuman
Dan Fodio dari Sakoto, Syeikh Ahmadu Bari dari masina, dan Al-Hajj Umar Tal
dari Kerajaan Tukolor.
Harapan akan datangnya
Imam Mahdi dari Timur, kata Esposito, sempat menarik gelombang pendatang Afrika
Barat sampai ke Nil. Pada abad ke-19, lalu muncullah seorang yang mengaku Imam
Mahdi di Sudan, bernama Mahdi Muhammad Ahmad dari Sudan.
Di Mesir juga sempat
muncul beberapa tokoh yang mengaku sebagai Imam Mahdi. Para tokoh yang mengaku
sebagai Mahdi itu menjadi pemimpin pemberontakan rakyat melawan penjajah
Perancis. Bahkan, menjelang akhir abad ke-19 M, revolusi Mahdi melawan penjajah
Eropah merebak di negara-negara berpenduduk Islam, seperti India, Algeria,
Senegal, Ghana, dan Nigeria.
sumber republika.co.id
No comments:
Post a Comment